Pages

6 September 2017

CARA MENJIMATKAN MASA DAN WANG DI IKEA

Semua orang mesti ada impian nak hias rumah sendiri kan. tapi kalau takde rumah sendiri pun boleh jer hias lawa-lawa. yang penting tahu macam-mana nak buat. sebelum ni kita dah belajar bab nak renovate rumah. Kali ni kita belajar camne nak decorate bilik atau ruang yang kecil. Contohnya bilik tidur.


Kali ni kak ija bagi contoh ruang bilik eesa jela ok. Since semua orang tahu lepas adik kak ija kawen, eesa dah dapat bilik sendiri. he is so happy masa proses renovation tu. setiap kali orang datang mesti ni nak tunjuk "INI BILIK EESA" hahahah

oklah bilik eesa takdela luas mana pun, lebih kurang 12kaki x 10kaki lebih kurang. So the first thing yang kita kena buat adalah amik ukuran bilik. Amik tahu kedudukan pintu, tingkap dan ketinggian siling.

Plan bilik

Ok. Kedua kita kena tau kegunaan ruang dan siapa yang gunakan ruang ni. Macam sekarang ni kita amik contoh bilik kanan-kanan yang berusia 4 tahun. Apa yang budak sebaya ni suka dan nak buat dalam bilik? kita boleh senaraikan perabut yang perlu dengan aktiviti2 dibawah

1. tidur - katil & bedside table 
2. belajar - meja menulis
3. bermain - storage & toys compartment
4. berehat - rug dan playmat 

ok lepas kita dah tahu apa yang kita nak isi dalam bilik, kita boleh la pergi website ikea.com.my utk browsing perabut dan dapatkan size yang dah disediakan. Cara ni sangat menjimatkan masa dan juga duit. sebab kita tak akan terbeli barang yang tak perlu atau barang yang tak sesuai. 

Website ikea
Lepas korang dah browse furniture-furniture yang korang suka dan sesuai dengan ruang tu korang cuba ukur dekat bilik tu. Macam kak ija memang ada software untuk buat interior so agak senang. Kalau korang kena buat cara manual la. (unless korang nak hire kak ija buat)) heehhee. Contoh kak bawah kak ija dah pilih perabut yang kak ija nak letak dalam bilik eesa. Dan kak ija siapkan dalam bentuk 3D supaya lebih nampak. Bila kita buat visual macam kat bawah ni kita akan lebih detail dalam pemilihan aksesori.

Pandangan kiri

Pandangan Kanan
Design kat atas tu selepas beberapa kali pilih perabut yang sesuai untuk saiz bilik tu. ada berkenan katil lain tapi tak cukup ruang. Selepas abis pemilihan perabut dan penyusunan perabut kak ija terus buat budget. Budget ni korang tetapkanla.. kalau dah pilih-pilih pastu terover budget cuba buat phase by phase. bulan ni beli separuh bulan depan beli separuh.




Korang tak perlu buat macam kak ija buat ni. cukup sekadar tulis kat paper dan bawa je pegi ikea dan minta je orang ikea carikkan barang-barang tu semua. heheheh mudah. pastu bayar dan suruh diorg hantar terus ke rumah. Amacam mudah tak?

Salah satu kesilapan kita dalam membeli barang kita tak amik peduli tentang saiz ruang. Terutama perabut yang besar. Jangan silap pilih sofa dan katil, merana diri. Tapi korang tahu kan ikea memang ada polisi barang yang kita dah beli tapi kita rasa tak nak pakai boleh dipulangkan dalam masa 100hari. Simpan resit dan tagging.

So korang rasa senang ke susah nak hias bilik kecik? senang kan. 

1. Plan - ukur dan arrange furniture
2. Browse website - pilih furniture
3. Budget 
4. Shopping
5. Start decorate

#interiortips
#saljuzaridesign
#lifeasaninteriordesigner
#nakhiasbilikkecik



TERIMA KASIH KERANA MEMBACA HARAP SUDI SHARE JIKA BERMANFAAT
...................................................................................................................................................................




So for those yang berminat nak MENJANA PENDAPATAN bersama-sama SuperHeroMommy, ingin merasa pegang 4-5-6 angka 
boleh hubungi saya melalui whatsapp :

http://sihatkekalmuda.wasap.my

IJA JUHARI 
Whatsapp : 016-2178789
Your Most Wanted 
Shaklee Independent Distributor

FOLLOW INSTAGRAM OFFICIAL :-
 @greenwhite_natural
@saljuzari

FOLLOW FACEBOOK OFFICIAL :-
 ija juhari
wanita lebih sempurna


Assalamualaikum. InsyaAllah Jumpa lagi next entry ! :) 













No comments:

Post a Comment

SuperHero Mummy © . Designed by MaisarahSidi.com